8/11/2007

ENGKAU DAN AKU BERBEZA

Oleh : Muhammad Najid Bin Abdullah
Kuliah Syariah Islamiah Kaherah

Saya masih berminat untuk meneruskan perbincangan melalui jalan penceritaan berkenaan dangan modul sebagai satu seni uslub dalam berdakwah. pada MODUL OH MODUL 1 telah saya takrifkan apa yang saya maksudkan dengan modul sebagai cabang seni uslub. Harapan saya agar konsep dan caragaya saya bercerita dapat difahami dan dihayati misi tersurat dan tersirat. Ku Mohon....

Dalam kehidupan harian seorang mukmin, kita tidak terlepas daripada menyumbang untuk kelangsungan agama Islam. Sabda nabi Sallallahu Alihi Wasallam yang bermaksud :

' Orang mukmin yang sentisa berfikir, bergaul dan mengambil tahu akan urusan manusia (untuk membawa manusia kepada agama) dan bersabar dengan segala karenah atau celaan manusia adalah lebih baik daripada mukmin yang lansung tidak pernah bergaul, berfikir dan mengambil tahu akan urusan manusia malah tidak sabar pula melayani karenah mereka.
(Rujuk Bulughul Maram, Bab Jihad)

Pada kali ini saya tambahkan cerita 4 untuk menggambarkan perbezaan jantina juga memerlukan skill modul dalam menyampaikan apa jua kebenaran agar lebih mudah diterima. Selalu kita dengar pergaduhan, pertelingkahan dan pertengkaran mulut sering berlaku samada dalam mesyuarat, majlis muhasabah malah percakapan harian jika dinisbahkan kepada situasi kita di rantauan ini. Pada saya ini semua adalah ekoran daripada kegagalan kedua-dua pihak untuk memahami perbezaan biologi antara satu sama lain.

Suka saya simpulkan bahawa :

"orang perempuan selalunya mahu lelaki jadi sepertinya yang sentiasa beradab, berprotokol dan sopan. Orang lelaki pula langsung tidak pernah cuba untuk memahami tabiat orang perempuan dan selalu melakukan sesuatu mengikut pemikiran mereka."

Justeru saya bawakan cerita ini untuk memberikan suatu laluan kepada kedua-dua pihak untuk saling memahami antara satu sama lain agar Islam akan bergerak laju ke hadapan dengan mengenepikan pertengkaran kecil lantaran gaya hidup dan rentak fikir yang berbeza.

Cerita 4

Wahida dan Safwan adalah pasangan adik beradik. Latar hidup yang masih berpegang dengan sifat ketimuran menjadikan kedua-duanya amat terbatas untuk bersosial. Hubungan kekeluargaan yang erat menjadikan kedua-duanya saling bertukar pandangan dan berkongsi masalah.

Kesempatan cuti hujung minggu tidak dilepaskan untuk bercerita. maka berlakulah dialog berikut :

Wahida : Boring betul budak-budak lelaki dalam bas tadi. Melalak saja tahu. Yang pakai kupiah pun lebih kurang sama.

Safwan : La, biasalah budak lelaki.

Wahida : Biasa apa ke bendanya. mengganggu hidup orang lain tu biasa.

Safwan : Lelaki lain dari perempuan. Tu fakta yang semua orang perempuan kena faham. Lelaki mana boleh duduk diam, sopan macam perempuan. memang lelaki dah dilatih lasak dan bersosial.

Wahida : Kat depan orang pun nak tunjuk perangai. Tak senonoh tu.

Safwan : Tak senonoh tu pada pandangan perempuan. Tapi bagi lelaki biasalah kalau nak hidup dan diterima dalam kelompok masyarakat anak muda kena bersosial. Kena pandai guna skill untuk letakkan diri dalam kumpulan anak muda. Lebih-lebih lagi yang mengaji agama.

Wahida : Tapi orang agama kena jadi contoh, tak thiqah langsung.

Safwan : Memang orang agama kena jadi contoh tapi takkan diam, tak bercakap dan tak bergaul dengan masyarakat baru nak dikatakan thiqah. Sepatutnya orang agama yang ada kesedaran kena bergaul dengan masyarakat, kena bersosial, kena tackle anak muda. Nak tackle anak muda bukan boleh main paksa-paksa. kena guna uslub yang diaorang boleh terima.

Wahida : Erm...........

Safwan : Nak jadi daei ni kena bijak mencari peluang. kena kuasai mad'u dengan apa jua cara asal tak menyalahi syariat. Setakat nak bergaul, bersembang, bersosial apa salahnya. baik lagi daripada tengok filem yang kadang-kadang tak senonoh atau main game yang langsung tak berfaedah untuk sebarkan Islam. Walau orang kata main game boleh pick-up kan konsentrasi tapi kalau 24 jam main game tak ke beku jadinya.

Wahida : yelah, betul lah tu

Safwan : Tahu tak apa...

Perbualan berakhir di situ. Masing-masing berfikir dalam memahami cara berfikir dan rentak tindak mengikut kesesuaian jantina dalam menyebarkan Islam. Moralnya Selalunya perempuan mahu lelaki menjaga serba serbi tatasusila dalam urusan sosial like them.

Selaku orang yang mampu berfikir dan matang, perbincangan sebegini amat diperlukan. Cakap terang dan nyata juga adalah modul terbaik untuk menyedarkan dan menyergah minda untuk berfikir. Namun saya tegaskan bahawa tidak semua modul diperlukan dalam uslub menyedarkan mad'u. ini memerlukan kebijaksanaan dae'i dalam mengenal pasti jenis mad'u.

Nasihat saya, perbezaan cara didikan sejak kecil, kecenderungan minat malah hukum yang berbeza dalam sosial harian mengikut tetapan agama menunjukkan perbezaan yang amat besar antara kedua-dua jantina. Jadi, sepatutnya perbezaan ini difahami dan dijadikan sebagai bonus dalam ertikata saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.

Hentikan pergaduhan dan nyalakan obor Islam dengan segenap kudrat dan kelebihan yang ada dengan menjadikan diri kita sebagai bahan bakarnya.

Salam perdamaian, peace...

No comments: